Dankjewel @ArnoldDekker en @justinvansteijn
Vanuit de NDW hebben we ook nog de volgende aanvullende reactie gekregen omtrent het verzoek:
De HR Groep is leverancier van de data en kan ook worden benaderd voor aanvullende vragen.
De API kan in een script repeterend worden aangeroepen, waarbij je iedere keer de start-time stamp ophoogt tot de laatst ontvangen timestamp uit de vorige succesvolle aanroep.
Hiermee krijg je in bundels van 100 alle verkeersborden binnen. De manier waarop we dit ingericht hebben is zoals het ministerie ons gevraagd heeft, geen opvraag intelligentie, maar alles laten downloaden en de ontvangende partij dient na downloaden die borden waar hij in geïnteresseerd is zelf te selecteren.
100 is een vrij arbitraire keuze, maar veel meer maakt het wat respons, performance en wachten op andere aanvragen onhandig. Het volledige bestand/set verkeersborden van nu ruim 1 miljoen, maar in de toekomst tegen de 3 miljoen in een keer/commando/api downloaden is simpelweg technisch niet haalbaar, daar is het te omvangrijk voor.
De rode RVV-codes geven allen het type bord aan, bijvoorbeeld A01 en de zwarte codes geven extra informatie A01-60. In de uitvraag heeft het ministerie alleen om rode RVV-codes gevraagd.
De zwarte codes hebben wij hierdoor niet. Aangezien deze vraag al door verschillende afnemers is gesteld wordt deze vraag ongetwijfeld meegenomen in de evaluatie met het ministerie.
De aanbesteding van de verkeersbodendata betrof nadrukkelijk de data, geen database, vanuit het beeld dat beoogde professionele afnemers van de data geen behoefte hebben aan een database, maar goede kwaliteit data. Daar is dus dan ook de effort op gericht.
In het Programma van Eisen, dat onderdeel uitmaakt van de aanbestedingsdocumenten en het contract met HR Groep, staat expliciet vermeld: “De data die verzameld en geleverd wordt, zijn Open Data en vrij van rechten.” Daarmee is het gebruik ervan, evenals de doorlevering, derhalve vrij. Hetgeen uiteraard aansluit bij het onder 1) vermelde oogmerk, de data te bieden aan professionele afnemers, ter opname in hun informatie- en andere diensten.
In datzelfde programma van eisen staat opgenomen, dat HR Groep bij ieder verkeersbord “de volledige afbeelding op het bord, inclusief de bij het bord behorende onderborden” moet opnemen. Dat hoeft dus geen letterlijke foto van dat exemplaar van het bord op die specifieke locatie te zijn. Maar dient wel de afbeelding weer te geven die behoort bij precies de boodschap die met dat specifieke bord wordt gecommuniceerd, zodat bijv. gebruikers van in-car informatiediensten onderweg tijdig de juiste boodschap krijgen.