Binnengekomen dataverzoek: Ik ben op zoek naar de warmtevraag per woning of pand voor de gemeenten Zwolle, Kampen en Oldebroek

We hebben dit even uitgezocht bij onze contacten uit de op te richten Energie data community. Hebben zij zicht of deze data al beschikbaar is en zo ja waar we de verzoeker op kunnen wijzen?

In de reacties hieronder neem ik verschillende antwoorden mee, om je mee te nemen in het proces van een dataverzoek.

Reactie 1.

Hallo @jelle.verburg,
Hallo Jelle,

Deze vraag kan op meerdere manieren geĆÆnterpreteerd worden:

• Zoekt men de gemiddelde warmtevraag per woning/pand?
  • Zoekt men de warmtevraag van elke individuele woning/pand?

Wat betreft woningen, we presenteren de gemiddelde gasgebruiken die CBS publiceert, in de Klimaatmonitor. Deze zijn niet identiek aan de warmtevraag, omdat er ook andere warmtebronnen zijn (houtkachels, warmtepompen, stadswarmte 9alleen in Zwolle, in geringe mate). Ze geven echter wel een beeld van de te mitigeren warmtevraag (ā€˜van het gas afā€™). Misschien dat dat de vraag achter de vraag is?

Onderstaand deze gebruiken uitgesplitst naar woningtype en als totaal van alle woningtypes, ook in temperatuurgecorrigeerde vorm (genormaliseerd naar de gemiddelde buitentemperatuur van het rapportagejaar). Deze zijn beschikbaar vanaf 2004 t/m 2019, onderstaand die van 2019.

Deze gasgebruiken kunnen worden omgerekend naar warmte door te vermenigvuldigen met de energie-inhoud: 31,65 MJ/m3 (onderwaarde)

Verder publiceert CBS gemiddelde gasleveringen per postcode, dat komt al een stuk dichter in de buurt van individuele woningen:

Met vriendelijke groet,
programma-adviseur
Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving

Reactie 2. Komt daar overheen.
Hoi @jelle.verburg ,
Ter aanvulling op deze reactie
Het CBS zal eind dit jaar (december) de volgende tabel publiceren:

Primaire warmtevoorziening woningen.
Hierin wordt op laag regionaal niveau (gemeente en misschien ook op wijkniveau) het aantal woningen naar type warmtevoorziening (CV, blok, stadswarmte, Warmtepomp) opgenomen.

Hierin is dus niet direct het verbruik opgenomen, maar geeft wel een beeld van de warmtevoorziening.
Binnen vivet zijn we ook aan het kijken of we meer kwantitatieve brondata kunnen ontvangen om ook de daadwerkelijke warmteleveringen in kaart te kunnen brengen.

Groeten,
K.

Reactie 3 @jelle.verburg. En hierbij nog even een aanvulling.

Xx wees op de beschikbare data over woningen , en er is ook informatie beschikbaar over kleinverbruikers (daar behoren ook klein-zakelijke energiegebruikers toe).

Die vind je bijv. bij DEGO, Datavoorziening Energietransitie Gebouwde Omgeving (https://tvw.commondatafactory.nl/), gemaakt in opdracht van het Programma Aardgasvrije Wijken, tbv gemeenten. Mooi inzichtelijk, want op de kaart gepresenteerd met kleurtjes e.d., en ook met mogelijkheden voor download en API-benadering.

De vraag ging over warmtevraag per woning of pand , en afhankelijk van wat precies de vraag achter de vraag is, kan het misschien ook handig zijn om het verbruik bij winkels en scholen mee te nemen.

met vriendelijke groet,
Xx

@jelle.verburg: kun jij hieronder aangeven wat nu de Next step is? Hoe wordt dit aan de aanvrager teruggekoppeld?

@MaartjeBlijleven we hebben de gebruiker nader geĆÆnformeerd over de opties die er zijn. Hij heeft erg enthousiast gereageerd.

Voor een aantal gemeenten in Zuid-Holland zijn wij ook op zoek naar de verbruikscijfers per woning. Een gemiddelde per postcode is te ruim voor de oplossing die we zoeken. Dit mag zijn energieverbruik (elektra/gas) en/of waterverbruik. Zolang het maar per adres is. Mocht u mij per pb willen voorzien van aanvullende informatie, dan weet ik dat zeer te waarderen. bvd

Dag, dank voor uw aanvraag. Kunt u aub uw echte naam in uw profiel zetten, zodat we weten wie de vraag stelt? We vinden het fijn om te weten met wie we praten en wie we helpen natuurlijk. @jelle.verburg: kun jij deze persoon daarna misschien helpen? Alvast bedankt!

Beste @MaartjeBlijleven, ik ben erg gehecht aan mijn online privacy. Mijn volledige naam en de bedrijfsnaam staan vermeld in mijn e-mailadres. Ik hoop dat dat voldoende is.

Graag hoor ik van @jelle.verburg wat de opties zijn. Waarvoor alvast dank

1 like

@7j9U9WfxkDfKyu en @MaartjeBlijleven zeker daar kunnen we wel wat mee. Ik ga even collegaā€™s vragen om te reageren op je verzoek.

1 like

Ah vandaar. Goed dat je dat even aan ons laat weten. Mijn collega is bezig met je verzoek, we doen ons best hier snel op terug te komen.

Fijn. Alvast veel dank

1 like

@7j9U9WfxkDfKyu wij hebben reactie gehad dat hetzelfde antwoord geldt voor jou vraag. In deze topic staat de reactie over je vraag dus voor je beschikbaar.