Ben jij erbij op 5 november? De 25e gebruikersbijeenkomst data.overheid.nl gaat over data delen!

Donderdag 5 november is alweer de 25e gebruikersbijeenkomst van data.overheid.nl. Deze keer is het onderwerp “Data delen”. I.v.m. de maatregelen rondom het coronavirus wordt de bijeenkomst deze keer in de vorm van een webinar gehouden!

Wanneer? donderdag 5 november van 14.00-16.00 uur.

Welke vormen van data delen zijn er? Wat moet je regelen om als overheid, bedrijf of individu veilig je data te kunnen delen? Wat kan data.overheid.nl daarin betekenen?

Zomaar wat vragen die we behandelen. Maar misschien heb jij wel een andere vraag die je wilt stellen. De voorpret begint hier, op dit forum.

We sluiten af met een half uurtje vragen, bijpraten en borrelen (wel zelf de borrel meebrengen). Stel je vraag hier vast en bekijk wie er nog meer bij is.

Dus: ben jij erbij? En wat wil jij graag weten over data delen? Laat het hieronder even weten.

Tot snel!

2 likes

Oh ja: aanmelden kan trouwens hier:

En natuurlijk ben ik er als community manager van de data communities op data.overheid.nl ook bij :slight_smile:

1 like

Het programma is rond. We hebben ook de collega’s van het EU data portal te gast die meer vertellen over hoe de EU het delen van data ondersteunt.

2 likes

Zelf ben ik geïnteresseerd in de koppeling tussen technische aspecten van data delen in combinatie met het menselijke aspect. Hopelijk haal ik dit morgen uit de sessie.

Ik ben heel benieuwd naar de vragen die onze bezoekers van morgen hebben. Stel je vragen gerust op dit forum, dan komen we hier morgen op terug!

1 like

Ik zou graag antwoord krijgen of een toezichthouder data van anderen mag gebruiken om zicht te krijgen op het toezichtsveld zonder direct overtreders eruit te halen. Het gaat puur om risico’s en trends zodat je weet waar je als toezichthouder je op moet richten.

Hoi @Tjitske dank voor je vragen. We gaan hier vanmiddag op terugkomen.

Welkom hier op het forum van data.overheid.nl Tjitske, leuk dat je er bent! Jelle neemt je vraag mee, we zien elkaar vanmiddag tijdens de webinar. Tot dan!

Dank, ik vergat er nog bij te zetten: moet hier nu steeds een PIA (op grond van de AVG) voor gemaakt worden? Daar verschillen de meningen hier in huis soms over. Voor een afdeling Analyse belangrijk en ook lastig. Soms wil je onverwachte verbanden en relaties ontdekken. En dan is het fijn als je over zoveel mogelijk data kunt beschikken.

2 likes

Goede vraag. @jelle.verburg kun je die ook meenemen?

@MaartjeBlijleven en @Tjitske dit gaan we voorbij laten komen. Dank!

1 like

Top!

Op de valreep… ik ben vooral geïnteresseerd op hoe je volledig AVG-proof kunt zijn, en toch goed gebruik maken van tot personen herleidbare data (waarvan we er in het onderwijs, waar ik werk, veel hebben…). Tot zo (nu :-)), groet,
Marlies

1 like

Dank voor het stellen van je vraag Marlies :-). Jelle neemt het mee.

1 like

Was super interessant webinar over Data Delen

1 like

Mooi om te horen @Maring. Graag gedaan uiteraard.

@marlies.alberts is je vraag een beetje beantwoord tijdens de webinar? Zo niet, dan helpen we je graag uiteraard.

@Tjitske zijn je vragen beantwoord tijdens de webinar? Zo niet, dan horen we het graag dan gaan we bekijken hoe we je verder kunnen helpen.

Dag Jelle, nee mijn vraag is nog niet beantwoord. Ik begreep wel uit de presentaties dat er wordt gewerkt aan het delen van informatie via een bypass. Waarbij wij als Inspectie wel over de gegevens beschikken maar niet over alle gevoelige data. Dat is mooi. Maar voor nu wil ik ook graag zoveel mogelijk data gebruiken zonder steeds een PIA te moeten maken. Ik ben immers niet op zoek naar een specifieke overtreder maar wil een beeld hebben van de risico’s. Toch lijkt het erop dat dit een probleem is. Zeker zodra het data betreft die niet rechtstreeks met het onderwerp te maken heeft. De analist mag daar dan soms niet over beschikken. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen en ideeën daarmee en daarover zijn.

Hoi @Tjitske we gaan je helpen om je vraag zo goed mogelijk te laten beantwoorden. We gaan even in het netwerk navraag doen en komen via dit forum z.s.m. bij je terug.

1 like

Dankjewel Jelle!

1 like